woensdag 20 januari 2016

Moe geknokt

Vanmiddag was ik met mijn moeder aan het winkelen en ik had de hele dag al moeite om er een beetje bij te blijven, moeite met echt aanwezig zijn bij het uitje en met enthousiast zijn {ik vind winkelen vaak hartstikke gezellig met mijn moeder, dus enthousiast ben ik dan vaak echt wel}. Ik heb dat sinds de dag dat ik de diagnose kreeg best veel. Ik ben stil, zit net niet zo lekker in mijn vel, loop veel na te denken en ben emotioneel, of voel me juist blanco of niet verbonden met waar ik ben. Ik loop er soms een beetje vaag bij zeg maar. Niet zo gek, het is toch een pittige situatie.
Als laatste gingen we nog even naar AH om boodschappen te doen. We gingen ieder ons eigen gang in de grote winkel en ik bleef rondhangen bij de groenteafdeling, want ik kon me niet concentreren. Ik keek wel op mijn boodschappenlijstje, maar nam niet in me op wat ik las en door de drukte en doordat ik de winkel niet kende ontstond er chaos in mijn hoofd. Al snel voelde ik mezelf als het ware naast mezelf staan, alsof mijn lichaamsloze ik ergens naast mijn lijf hing en ik besefte me dat ik een paniekaanval aan het krijgen was. Dat ik daar ter plekke dood zou vallen of uit mijn dak zou gaan in die mooie nette AH vol mensen of gewoon heel stilletjes zou gaan staan huilen zonder te reageren op mijn omgeving. Dus ik ben me heel sterk op het fruit gaan concentreren, op de kleuren die ze hebben. Daarna ben ik gaan tellen van welke kleuren ik hoeveel soorten fruit zag liggen. Ik voelde mezelf weer terugkomen in 'mij' en ben langzaamaan de winkel ingelopen, waar ik mijn moeder weer tegenkwam en toen hebben we samen de boodschappen even afgemaakt. Ramp succesvol voorkomen, gelukkig. Na jaren van paniekaanvallen te hebben gehad en gekampt te hebben met flinke vormen van sociale fobie en andere angsten, leer je dingen om jezelf een beetje in het gareel te houden.
Maar later op de dag, nadat ik voor mijn vriend had gekookt en we even lagen te dutten, kreeg ik het weer. Dat 'buiten mezelf' gevoel. Ik ben rechtop gaan zitten, heb mijn hand op de radiator gelegd en me gefocust op dat gevoel. Weer een trucje om jezelf in het hier en nu terug te krijgen. Weer een ramp voorkomen.
Maar toen kwam het binnen, als een klap in mijn gezicht. Dit wordt niet meer beter. Dit is hoe het al zo lang is geweest, dit is hoe het nu is en waarmee ik altijd zal moeten blijven proberen om te gaan. Al mijn hele leven, zo voelt het, ben ik aan het knokken met mezelf. En diagnose na diagnose krijg je te horen en knoop je in je oren dat het beter wordt. Met therapie, met pillen, als je maar aan jezelf werkt. Altijd zie je jezelf op een soort baan staan en aan het eind daarvan staat een Gewoon Mens. Daar staat Ik Wanneer Ik Beter Ben. En natuurlijk duurt het wat lang voor je die baan afgelopen hebt, maar je komt er echt wel een keer.
Maar vandaag geloofde ik het eindelijk, voor het eerst sinds het gesprek waarin ik het hoorde; ik heb Asperger.  Een Aspie, een autist, en ik zal nooit kunnen ophouden met moeten knokken om te functioneren. Als ik stop met knokken, raak ik alles kwijt wat ik heb opgebouwd en zo wanhopig in goede banen probeer te leiden. Mijn relatie, mijn contact met mijn ouders, de band met de nog niet eens een handvol vrienden die ik heb, mijn baantje als postbezorger, mijn dieren, mijn geestelijke en lichamelijke gezondheid. Ik ben alleen zo moe. Ik was al moe voor ik de hele zoektocht naar mijn huidige diagnose begon en waarschijnlijk zal ik altijd wel moe blijven. Ergens op de achtergrond heb ik altijd het gevoel gehad, zelfs in goede periodes, dat ik met mijn nagels aan het randje van de richel hang, dat ik elk moment kan vallen als ik maar een halve seconde stop met knokken.
En hoe ver kun je jezelf nog naar dat Gewone Mens vechten als je een ontwikkelingsstoornis hebt?
Dát is het grote verschil met eerdere diagnoses van GGz, dat Asperger Syndroom eigenlijk inhoud dat je sommige dingen echt niet aan kunt leren, dat je echt duidelijke grenzen hebt in je ontwikkeling. Dat je afscheid moet nemen van Ik Wanneer Ik Beter Ben. Er is geen Beter, en ik haat het.

{Dit stuk is geschreven in een emotioneel moment en dat besef ik me. Misschien dat ik morgen weer luchtiger tegen alles aankijk, maar dat maakt mijn gevoelens van dit moment niet minder waarlijk en waardevol. De diagnose gaat niemand in de koude kleren zitten, zeker de vrouwen met Asperger niet.}

6 opmerkingen:

  1. ik herken toch wel een deel hoor... niet van de paniekaanvallen en ook niet van het 'buiten jezelf' gaan/staan maar dat emotionele heel erg... Ik ben op het moment ook op van het knokken en denken... klaar met degene voor wie ik knok en dat heb ik 2 nachten geleden aangegeven... jammer genoeg wordt daar niets mee gedaan en dat doet zeer... (gaat niet over man en kinderen btw...)

    sterkte... je hebt natuurlijk helemaal geen ruk aan mijn gebazel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is geen gebazel, en ik heb altijd wat aan interacties op mijn blog ;-) Het inmiddels natuurlijk alweer een maandje geleden {geweldige timing heb ik}, maar ik hoop dat je je inmiddels wat beter hierover voelt?!

      Verwijderen
  2. lieffie, je bent en blijft voor mij die lekkere meid die bij mij in de stoel zit. Aspie of niet, ik vind je gewoon een toppertje. XXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  3. TLDR: I hope you feel better. Met meer kennis kan het wel een stuk beter worden, ook al 'genees' je nooit van autisme.

    Lange versie:
    Ik heb geen stempeltje...iig niet die van Aspie. Ik heb verder wel een stempelkaart die niet zou misstaan bij een bingotoernooi:
    Sociale fobie, chonische depressie, ptsd...en nog een paar meer waar ik het zo erg *niet* mee eens ben dat ik het vertrouwen in psychiaters/logen verloren ben.
    Mijn zoon werd geboren en ik negeerde alle problemen zo goed als ik kon...tot ik steeds gekker en gekker werd: dagen waar ik te depressief was om het bed uit te komen, ruzies met iedereen om zaken die ik compleet niet snap maar iedereen heel normaal vindt, he-le-maal uit mijn dak gaan bij onverwachte dingen op werk...ga zo maar door.(zo te lezen heb je vergelijkbare ervaringen..al heb ik nog niet alles gelezen)
    Ik dacht dat ik langzaamaan gevaarlijk gek begon te worden en durfde geen hulp te gaan vragen door de angst dat ik mijn (inmiddels) vrouw en zoon zonder inkomsten zou achterlaten door gedwongen opname.

    Sinds ik een baarsjaar geleden van een bedrijfsarts de suggestie heb gehoord dat mijn problemen, en eigenaardigheden, wel erg lijken op autisme heb ik mezelf flink ingelezen en alle truucs en kennis toegepast die ik kon vinden.(psycho educatie noemen ze dat geloof ik bij ggz)

    Nu weet ik dat ik niet spontaan sociaal wordt/ben zoals "normale" mensen. Nu weet ik dat de monomane obsessies en interesses *negeren* verband heeft met meltdowns(geweldig woord: vat het zo goed samen). nu weet ik dat... er zijn *zo* veel dingen die nu verklaarbaar, en daardoor managable, zijn...wow!

    Ik ben nu grotendeels af van depressie, angsten en een meltdown heb ik al een jaar niet meer gehad.

    Doordat ik nu besef dat het sociale gedoe niet 'spontaan' gaat gebeuren ben ik het aan het hacken zodat het op *mijn* manier goed gaat...
    Misschien maak ik zelfs nog wat vrienden ook.

    Ik hoop dat je de komende tijd/jaren ook de handvaten vindt om uit de knoop te komen en de manier van leven vindt die jou het beste past.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, dankjewel voor je lange reactie!
      Fijn om te lezen ook hoor. Ik hoop echt dat ik over een tijd lekkerder in mijn vel zit, meer rust en zelfvertrouwen ga vinden enzo... Ik vind het knap dat jij het hebt gedaan. Tuurlijk blijf je altijd bezig met knokken, maar jij bent zo te lezen een heel eind. Ik zit nog zo in het begin met alles. Al merk ik wel dat ik minder hard voor mezelf ben, ik kan zachter zijn bij dingen die niet goed gaan omdat ik weet dat het een duidelijke reden heeft. En dat is al een begin.
      Mag ik vragen welke hacks je dan toepast voor het sociale gedoe? En lukt je dat ook zonder dat je jezelf uitwringt of een masker op zet?

      Verwijderen