dinsdag 16 februari 2016

Zelfhulplijstje


Soms voel je je niet lekker in je vel, ben je nukkig, geestelijk moe, chagrijnig, leeg of onrustig. Iedereen heeft bepaalde dingen die dan helpen. Of zou een lijstje moeten maken met dingen die {zouden kunnen} helpen, voor wanneer het nodig is. Bij deze mijn lijstje, om op zo'n moment te kunnen lezen en mezelf te herinneren wat ik kan doen om me beter te voelen. Ik heb het hier vooral over activiteiten die voor een snelle oplossing zorgen, op het moment dat het echt nodig is. En dingen die je in je eentje kunt doen, zodat je niet afhankelijk bent van de beschikbaarheid of betrokkenheid van anderen.
Here we go;
  • Op de bank liggen knuffelen met mijn kat
  • Iets moois maken, handwerken
  • Een goed boek lezen, of een fijne film kijken {wel er op lettend dat hierin geen thema's zitten die je in je negatieve gevoelens bevestigen of je anderszins nog downer kunnen maken}
  • Sporten
  • In de natuur wandelen {mits het goed voelt om naar buiten te gaan}
  • Iets lekkers bakken of iets uitgebreider dan anders koken
  • Een lange warme douche nemen en tegen de tegeltjes kletsen
  • Goede muziek draaien {nu vooral Fleet Foxes, Asgeir en Radical Face}
  • Iets opruimen of schoonmaken {een net huis geeft een net(ter) hoofd}
  • Als het gevoel aan blijft houden of het heeft een duidelijk oorzaak, wil ik soms mijn gevoelens delen op een social media waar ik me veilig voel dat te doen en niet zomaar iedereen meeleest. Dit kan een forum voor mensen met Asperger of psychische problemen zijn of soms ook op mijn Facebook.
  • Een stukje schrijven op je weblog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten